2018-12-13 06:14
Lars Olof

Tänkte bara skriva av mig lite om egen erfarenhet av hur man kan hantera reklamationer. Det är inte många reklamationer vi fått genom åren. Och vid i stort sett alla tillfällena har det varit helt utan problem och inget att erinra om. Något har gått sönder på grund av, dålig kvalitet, postens hantering, packningen har inte varit den rätta för just den artiklen. Inget att orda om. Men vid något tillfälle har det dykt upp returer som har varit, både märkliga och hanterats dåligt av köparen. Kanske en tillfällighet att det brukar vara en gemensam nämnare. Vid ett tillfälle fick vi ett Fluval innerfilter i retur som köparen påstod inte fungerade. Det var aldrig använt enligt uppgift. Döm om min förvåning när det skickas i retur i sin tunna orginalkartong, tejpat med enkel hushållstejp. Inte bemödat sig med att lägga i den kartong som det kom i och med samma packmaterial. Pumpen var full med väldigt finkorning sand som normalt inte används i akvarium. Hmm....men pumpen var ju inte använd. Svaret blev att den var så vid leverans. I dont think soo. Detta var något år sedan och numera har vi andra rutiner vid leverans. Vi kollar igenom utrustningen och väger med 3 decimaler. att kunden inte "fått" allt är också ett vanligt problem i e-handel. Vi har dock endast råkat ut för det vid något enstaka tillfälle. Jag vill säga att de kunder vi haft har till fullo blivit nöjda efter något missöde. Man kan inte göra alla nöjda och ibland kanske man blev besviken men i de fall kompenseras man på något sätt. 

Men för att gå till något trevligt, vad gäller retur och reklamation. Vi köpte en kickbike till vårt barnbarn i sommras. Jätte fin och hon blev väldigt glad. Besvikelsen blev dock stor när framhjulet havererade redan efter en kort tid. Vi lovade att fixa detta och fick cykeln till oss. Efter en, tycker jag allt för lång tid. Ca 3 månader, ringde vi till företaget som vi köpt den av. På nätet givetvis. Vi förklarade problemet och tog ett foto. Kort där efter kommer det en avi från posten och vi kunde glatt hämta ut en ny cykel. Jag kan tycka att en ny reservdel skulle varit helt ok. Men jag måste tacka cykelkraft för ett skolexempel på kundbehandling och reklamtion.